قسمت پنجم: نگهداری سیستم تهویه

 

1-                  1- در ترافيك سنگين و سربالايي هاي تند حدالامكان از كولر استفاده نكنيد چرا كه علاوه بر فشار به موتور توان موتور نيز كاهش مي يابد.

2- اگر قصد استفاده از كولر را داريد ، بهتر است قبل از حركت آن را روشن كنيد تا بدليل دور پايين موتور كمپرسور به آرامي به حركت در آمده و به آن آسيبي وارد نشود.  در سرعتهاي  بالاي موتور در حين حركت درگيري يكباره كمپرسور با نيروي موتور ميتواند باعث وارد آمدن آسيبهاي جدي به قطعات گردنده و حتي سبب گيرپاژ كمپرسور شود. 

3- چنانچه در حين حركت قصد روشن كردن كولر را داريد ابتدا كلاچ را گرفته و پدال گاز را رها كنيد .سپس اقدام به روشن كردن كولر كنيد.

 4- در فصول سرد سال كه سيستم خنك كننده مورد استفاده قرار نمي گيرد بهتر است  دردوره هاي يك  ماهه سيستم براي مدتي مورد استفاده قرار گيرد تا با گردش روغن قسمتهاي متحرك روانكاري شده و ميزان گاز كاهش نيابد.

5- توجه داشته باشيد كه بدليل چرخش كمپرسور با نيروي موتور ، بازده كولر خودرو در سرعتهاي بالا بيشتر است ضمن اينكه افزايش سرعت پنكه فقط شدت دميدن هوا را بيشتر مي كند.

6- درفصول گرم سال بهتر است خودرو خود را در سايه پارك كرده تا در صورت استفاده از خودرو علاوه بر فشار كمتر به سيستم خنك كننده  ،حفظ رنگ خودرو در مصرف سوخت نيز صرفه جويي كنيم.

7- ساده ترين راه براي تشخيص و شناسايي اشكالات و ايرادات احتمالي توجه به صداي كمپرسور و موتور فن مي باشد.

8- ميزان سفتي و سلامت تسمه را چك كرده و در صورت فرسودگي توسط نمايندگي هاي مجاز نسبت به تعويض آن اقدام كنيد.

9- فيلتر هواي كابين را تميز كرده و در صورت نياز تعويض كنيد.

10- اگر تغييراتي در كيفيت خنك كنندگي سيستم خنك كننده احساس كرديد مي توانيد توسط تعمير كاران مجرب لوله ها و اتصالات مربوطه را از جهت صحت و سلامت و نشتي گاز مورد بازديد قرار داده و فشار آن را اندازه گيري كنيد.

11- استفاده از كولر باعث افزايش مصرف بنزين شده و آلودگي بيشتر هوا را سبب مي شود.

12- در صورتي كه خودرو شما مدتي در زير تابش نور مستقيم خورشيد قرار گرفته است و هواي كابين خودرو بشدت گرم شده است بهتر است، با پايين كشيدن شيشه ها و تخليه هواي گرم  و هم دما شدن هواي درون كابين و هواي محيط كمك كرده و بعد از مدتي سيستم تهويه را روشن كنيم تا علاوه بر تسريع در خنك شدن هواي داخل خودرو و فشار كمتر به سيستم خنك كننده سوخت كمتري مصرف كنيم. 

13- اكيدا توصيه مي شود در صورت استفاده از كولر تمامي شيشه ها بالا بوده و دريچه اير داكت هواي  ورودي به داخل كابين از جهت بسته بودن كنترل شود  تا ترموستات سيستم خنك كننده بدرستي عمل كرده و كمپرسور بشكل دائمي كار نكند و باعث فرسودگي زودرس سيستم نشود ، ضمنا رعايت اين نكته باعث كاهش مصرف سوخت نيز مي شود.

/ 3 نظر / 21 بازدید
احمد

سلام و خسته نباشید اگر امکان داره من را راهنمایی کنید ماشین بنده سمند است که چند وقتی است از دریچه هواکش داشبورد با اینکه درجه را روی سرما چرخانده ام هوای گرم می آید آیا طبیعی است و یا اینکه مشکل دارد در صورت امکان جواب را به ایمیل بنده بفرستید لطف می کنید

z

من از اطلاعات خوبتون ممنونم لطفا عکس قطعاتی مثل سیبک یا دریچه ایر داکت هوا و... را که توضیح می دهید قرار دهید من از صفر شروع کرده ام و دوست دارم حد اقل تعمیرکار اولیه و ابتدایی ماشین خودم باشم باز هم خیلی ممنونم امیدوارم سایتتون همیشه اپدیت بشه

z

اِ ! چرا پرچم آمریکا واسه من گذاشته ؟؟؟!!!!!!!!![سبز]