قسمت هفتم: باطری خودرو

نگهداری باطری:

1-      برای افزایش عمر باطری می بایست آن را همیشه شارژ نگه داشت و اگر باطری برای مدت زیادی شارژ نشود صفحات داخلی آن سولفاته کره و غیر قابل استفاده می شود .

2-      سطح الکترولیت یا آب باطری را کنترل کنید .میزان آب باطری موجود در محفظه باطری بایستی 10 تا 15 میلیمتر بالاتر از صفحات سربی آن باشد.

3-      در صورتی که میزان آب باطری موجود درون محفظه در دوره های زمانی کوتاه بخار شود و سطح آب باطری کاهش یابد ؛ احتمالا آفتامات دینام خراب می باشد و در صورت عدم توجه کافی خرابی زودهنگام باطری را سبب می شود.

4-      در صورتی که میزان آب باطری در سلول ها یا همان خانه های باطری زیاد باشد ممکن است شارژ باطری سبب پاشش آن به زیر درب موتور شده و خسارات جدی را به رنگ باعث شود.

5-      در زمانی که خودرو خاموش می باشد حدالمقدور از لوازم الکتریکی خودرو کمترین بهره برداری را داشته باشید .سیستم پخش خودرو و یا چراغ های بزرگ بالاترین مصرف داشته و حتی در ترافیک های سنگین که موتور خودرو نیز روشن می باشد بهتر است چراغ های بزرگ را خاموش کنید .با اینکار علاوه بر کاهش مصرف سوخت ؛ دوام لامپ ها افزایش یافته و از فشار وارده بر دینام نیز کاسته می گردد.

6-      دقت شود سوراخ های تعبیه شده بر روی درب خانه های باطری همیشه باز باشند تا تهویه درون سلول ها به خوبی انجام شود.

7-      گرمی بیش از حد باعث خرابی صفحات و شبکه های داخل باطری و همچنین کاهش رسانایی الکتریکی می شود که اینامر سبب ضعیف شدن باطری و در نتیجه فرسودگی زودرس آن         می شود.

8-      در صورت نیاز باطری به آب باطری فقط به آن آب مقطر اضافه کنید.

9-      روی قطبین باطری را به صورت چشمی کنترل کنید و در صورت وجود سولفاته ان را با آب جوش تمیز کرده و سپس مقداری گریس بر روی آن بمالید.

10-   هیچگاه به قطبین باطری ضربه نزنید و باطری را با احتیاط حمل کنیدو رد صورت وارد یامدن ضربه به باطری خطر شکستگی صفحات سربی وجود دارد.

11-   از به وجود آمدن اتصال کوتاه بین قطب های باطری بپرهیزید .زیرا تخلیه الکتریکی همراه با جرقه و آتش و حتی در بعضی موارد باعث ترکیدن باطری می شود.

12-   از نزدیک کردن هرگونه شعله و یا جرقه به سلولهای باطری با درب باز خودداری کنید .

13-   این عمل می تواند عواقب خطرناکی از جمله انفجار و آتش سوزی در پی داشته باشد.

14-   در هنگام جوشکاری بر روی خودرو موتور را خاموش کرده و اتصالات باطری را از قطبین ان جدا کنید.

15-   از تماس پوست و لباس با آب باطری اجتناب کنید.

16-   اتصالات و سر سیم های باطری را از نظر سفتی و محکمی و عایق در دوره های مختلف کنترل کنید.

17-   باطری هایی که تاکنون شارژ نشده اند و مایع الکتولیت درون آنها ریخته نشده است امکان انبار کردن و نگهداری برای مدت طولانی را دارند.

18-   باطری های اتمی موجود در بازار بسته به تناسب و میزان آمپر نیازی به نگهداری و کنترل خاصی از نظر سطح مایع الکترولیت نداشته و می توان سلامت باطری را از طریق یک چشمی تعبیه شده بر روی باطری کنترل کنید .بعنوان مثال زمانی که چشمی سبز رنگ است باطری سلامت می باشد؛ اگر چشمی سفید بود نشان از نیاز باطری به شارژ می باشد.؛ اگر چشمی سیاه رنگ بود باطری نیاز به تعویض دارد.

 

/ 4 نظر / 72 بازدید
شرکت رایان موتور

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد (ص)خاتم الانبیاء، شرکت رایان موتور صنعت اندیش برای مشنریان خود تخفیف ویژه ی 5 تا 15 درصدی درنظر گرفته است.محصولات ما اعم از:دیاگ،دستگاه انژکتورشور، محلول انژکتور شور آلتراسونیک و تسترٍECU با این شرایط عرضه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما: http://www.rayanmotor.com یا 01125654004 و یا در صورت لزوم شماره خود رابگذارید تا با شما تماس بگیریم.

راهنما - قربانیان

با تشکر از مطالب بسیار خوبتان مطلب باطری شما در بحث باطری آموزش فرهنگ رانندگی لینک داده شد. موفقتر باشید.

راهنما - قربانیان

باسلام. سایت آموزش فرهنگ رانندگی با هدف کاهش آمار تصادفات نوشته می شود. چنانچه مفید است به آن لینک دهید تا افراد بیشتری آنرا مطالعه نمایند.این سایت هیچگونه مطلب تبلیغ تجاری را ندارد و صرفا جنبه آموزش دارد.ولینک دادن شما کمکی است در جهت اهداف سایت. موفقتر باشید com.فرهنگ-رانندگی.www http://www.xn----zmcyfb7gqbdae95iga19a.com/

علی قربانی

با سلام درصورت سالم بودن واشر سر سیلندر روغن از چه راهی وارد رادیاتور میشود.این خرابی چگونه رفع میشود.